Lezingen-archief

Op deze pagina informatie over de lezingen die voorbij zijn.

• 24 november lezing Klokken door de eeuwen heen
    Tijd heeft de mensen altijd gefascineerd. Hoe heeft men vroeger de tijd gemeten?
    Soms bedachten onze voorouders daarvoor vernuftige instrumenten. In de lezing wordt veel aandacht geschonken aan de ontwikkeling van het uurwerk, van pendule tot wandklok. De rode draad in het verhaal vormen de Nederlandse klokken, maar er worden ook uitstapjes naar het buitenland gemaakt! Maak kennis met de bijzondere wereld van zonnewijzers, vuuruurwerken, staartklokken, comtoises en nog veel meer.
    De heer P. Schipper

• 27 oktober lezing De Oorlogsgravenstichting en hun werk
    Oorlogsslachtoffers zijn soms militairen, maar vaak gewone mensen: mannen, vrouwen en kinderen die hun leven verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog of tijdens gewelddadige conflicten daarna – zoals in voormalig Nederlands-Indië. Het zijn ook de Nederlandse militairen die tijdens recente vredesmissies om het leven zijn gekomen. Al deze mensen hebben een verhaal, soms indringend, soms kort of eenvoudig.
    De Oorlogsgravenstichting heeft als doel het levend houden van de herinnering aan deze mensen door hun verhalen te verzamelen en te delen en door het onderhouden van de 50.000 Nederlandse oorlogsgraven in de wereld. Het vertellen van de verhalen in combinatie met een graf draagt bij aan het besef dat vrede, vrijheid en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn.
    De heer A. Harrewijn

• 22 september lezing De baksteenindustrie in Nederland na 1850
    Lang vormden steenbakkerijen een karakteristiek beeld in het landschap. Langs de rivieren markeerden de schoorstenen van de steenovens de oever. Rond 1850 telde Nederland bijna 470 steenbakkerijen.
    Bakkerijen waar de stenen in seizoensarbeid werden vervaardigd. Al eeuwen lang geschiedde dit min of meer volgens hetzelfde proces, zonder spectaculaire veranderingen. Stenen werden met de hand gevormd, op banen en hagen gedroogd en afgebakken in veldovens. Zwaar werk en lange werkdagen waren de kenmerken op een steenfabriek. Met de intrede van de industriƫle revolutie vonden er grote veranderingen plaats en zien we in nog geen 100 jaar het steenbakkerambacht veranderen in een moderne procesindustrie.
    De steenfabrieken tussen Gorinchem en Acquoy werden besproken en de lezing werd afgesloten met een film uit 1937 over de steenfabriek de Spreeuwenhoek in Ouderkerk aan de IJssel.
    De heer R. Vermeulen

• Antieke globe24 maart lezing De aarde is rond! Aard- en Hemelglobes van de Oudheid tot in de 18de eeuw
    Op donderdag 24 maart is er door de Geschiedkundige Vereniging van Giessenburg en Schelluinen een lezing gehouden over Aard- en Hemelglobes van de Oudheid tot in de 18de eeuw. Een globe is een verkleind model van een hemellichaam of van de sterrenhemel met kaartopdruk. Wie maakten die globes? Wat kon men met een globe doen? Wat staat er allemaal op? In de lezing is kort ingegaan op de geschiedenis van aard- en hemelglobes in de oudheid en de middeleeuwen. Waren er in de middeleeuwen aardglobes of dacht men toen dat de aarde plat was. Op die vraag is ook een antwoord gegeven. Daarnaast is de geschiedenis van de productie van globes behandeld, met in het bijzonder de productie ervan in de Nederlanden. De fabricage van globes vond plaats vanaf de vroege zestiende eeuw. Met een uitzonderlijke bloei in de eerste helft van de zeventiende eeuw in Amsterdam, dit heeft de Nederlandse globe een wereldfaam gegeven.
    De heer P. van der Krogt

• Zo was de Giessen vroeger25 februari jaarvergadering Foto´s van vroeger in De Til
    Op donderdag 25 februari 2016 was de jaarvergadering van de Geschiedkundige Vereniging van Giessenburg en Schelluinen. Aansluitend werd er een bijzondere lezing gehouden door leden van de foto commissie. Veel foto’s met afbeeldingen van bekende  en minder bekende inwoners en gebeurtenissen uit de periode van begin tot einde van de 20e eeuw waren te zien. De avond is gehouden in De Til in Giessenburg en begon om 20.00 uur met de jaarvergadering. Vanaf 21.00 uur was iedereen welkom om de fotopresentatie bij te wonen.

• 28 januari lezing W.G. van de Hulst: Het kind en zijn boek
    Op donderdag 28 januari 2016 is er door de Geschiedkundige Vereniging van Giessenburg en Schelluinen een lezing gehouden over de schrijver W.G. van de Hulst. Annemarie Fokker is verzamelaar van zijn boeken en gaat vertellen over zijn leven en werk. W.G. van de Hulst was onderwijzer van beroep en schreef ruim 100 kinderboeken, die hun weg vonden naar miljoenen lezers. Zijn boeken werden vooral in de jaren vijftig van de vorige eeuw zeer populair en veel gelezen in protestantse gezinnen. Er was kortom alle gelegenheid om mooie herinneringen op te halen. De avond werd gehouden in De Til in Giessenburg en begon om 20.00 uur. In museum het Reghthuys is de tentoonstelling over het werk van Van de Hulst nog te zien tot 2 april 2016. Ook zijn er gedurende de tentoonstelling ansichten en veel verschillende tweedehands boeken van W.G. van de Hulst voor een kleine prijs te koop in de museumwinkel.

Op tijden dat er werkgroepen aanwezig zijn.
Woensdag en zaterdag van 13.30 tot 17.00 uur.
Op afspraak