Lezingen

De Geschiedkundige Vereniging organiseert jaarlijks zeven lezingen. Deze vinden één keer per maand plaats in de periode september tot en met april meestal op donderdagavond. Zowel leden als niet-leden zijn van harte welkom. De lezingen worden gehouden in Gemeenschapshuis De Til, Breestraat 1, 3381 BS te Giessenburg, aanvang 20.00 uur.

Ook voor komend jaar is het bestuur er in geslaagd om inspirerende sprekers met boeiende lezingen vast te leggen.

Voor 2017 zijn nog de volgende lezingenavonden gepland:

• do 23 november
    lezing De Beeldenstorm en Alva's Raad van Beroerten in ons gebied
    Op donderdag 23 november wordt er door de Geschiedkundige Vereniging Giessenburg en Schelluinen een lezing gehouden over de Beeldenstorm en Alva ’s raad van Beroerten in ons gebied.
    In 2016 was het 450 jaar geleden dat de Beeldenstorm begon en in 2017 wordt overal stilgestaan bij het 500ste geboortejaar van de Reformatie. Dit vormt een mooie gelegenheid om de verschillende uitingsvormen van de Beeldenstorm te laten zien. In de zomer van 1566 stegen lang opgelopen spanningen overal in het land naar een hoogtepunt. Aangespoord door vlammende toespraken van hagenpredikers ging men tot actie over. De Beeldenstorm greep razendsnel om zich heen. Ook voor de inwoners van Giessenburg en Schelluinen waren deze roerige tijden nooit ver weg er braken onlusten uit in Asperen, Gorinchem en Bleskensgraaf. Hendrik van Brederode, die een burcht had in een bocht van de Giessen ter hoogte van Giessen-Oudekerk, zorgde er met zijn acties voor dat het tot de lente van 1567 onrustig bleef in de streek.
    Landsheer Filips II stuurde zijn belangrijkste generaal, de hertog van Alva met een leger om orde op zaken te stellen. Alva stelde een speciale rechtbank samen om de beeldenstormers op te sporen en te bestraffen, de Raad van Beroerten. Werd Alva ‘s harde hand ook in Giessenburg en Schelluinen gevoeld? Waren inwoners betrokken bij de onrust rondom de Beeldenstorm of was men hier juist trouw gebleven aan de Rooms-Katholieke kerk? Hoe gingen commissarissen van de Raad van Beroerten te werk? Tijdens de lezing wordt bij deze en andere vragen uitgebreid stilgestaan.
    De avond wordt gehouden in De Til in Giessenburg en begint om 20.00 uur. Leden hebben gratis toegang, niet leden betalen 2 euro.
    De heer S. Wassing

NB: De entree is voor leden van de vereniging gratis, niet-leden betalen € 2,00.

Informatie over de lezingen in de achterliggende tijd vindt u in het lezingen-archief.

Op tijden dat er werkgroepen aanwezig zijn.
Woensdag en zaterdag van 13.30 tot 17.00 uur.
Op afspraak

Rabobank Clubkas Campagne

Van de Rabobank Clubkas Campagne ontvingen wij een mooie cheque van € 292,88 voor onze vereniging. Dank aan iedereen die op ons gestemd heeft! [april 2017]