Lezingen

De Geschiedkundige Vereniging organiseert jaarlijks zeven lezingen. Deze vinden één keer per maand plaats in de periode september tot en met april meestal op donderdagavond. Zowel leden als niet-leden zijn van harte welkom. De lezingen worden gehouden in Gemeenschapshuis De Til, Breestraat 1, 3381 BS te Giessenburg, aanvang 20.00 uur.

Ook voor komend jaar is het bestuur er in geslaagd om inspirerende sprekers met boeiende lezingen vast te leggen.

Voor 2017 zijn nog de volgende lezingenavonden gepland:

• do 26 oktober
    lezing De geschiedenis van de Gouden Koets
    De heer Luc Eekhout was achttien jaar lang directeur van het Nationaal Rijtuigmuseum en gaat vertellen over De Gouden Koets.
    De Gouden Koets was destijds een geschenk van de Amsterdamse bevolking aan de jonge Koningin Wilhelmina. De koets symboliseert de optimistische en dynamische periode die Nederland aan het einde van de negentiende eeuw beleefde. De rijke ornamentiek en vele symbolen vertellen het verhaal van een Europese wereldmacht die Nederland toen was. Als symbool van ons Koningshuis is de Gouden Koets onomstreden. Het jaarlijkse feestelijke gebruik op Prinsjesdag staat bij iedere Nederlander op het netvlies.
    Maar toch is de koets vanaf het begin omstreden geweest vanwege de onderdanigheid waarmee koloniale onderdanen zijn afgebeeld.
    Nu de koets in restauratie is, geeft Luc Eekhout een toelichting op dit vorstelijke staatsierijtuig.
    Drs. L.L.M. Eekhout

• do 23 november
    lezing De Beeldenstorm en Alva's Raad van Beroerten in ons gebied
    Op donderdag 23 november wordt er door de Geschiedkundige Vereniging Giessenburg en Schelluinen een lezing gehouden over de Beeldenstorm en Alva ’s raad van Beroerten in ons gebied.
    In 2016 was het 450 jaar geleden dat de Beeldenstorm begon en in 2017 wordt overal stilgestaan bij het 500ste geboortejaar van de Reformatie. Dit vormt een mooie gelegenheid om de verschillende uitingsvormen van de Beeldenstorm te laten zien. Ook in plaatsen waar men misschien niet meteen een verband ziet met het onderwerp: bijvoorbeeld te Giessenburg en Schelluinen! In de zomer van 1566 stegen lang opgelopen spanningen overal in het land naar een hoogtepunt. Een mix van religieuze, sociale en economische onrust begon te gisten. De Beeldenstorm greep razendsnel om zich heen en het Spaans-Habsburgse bewind in Brussel wankelde. Ook voor de inwoners van Giessenburg en Schelluinen waren deze roerige tijden nooit ver weg: zo braken er onlusten uit in Asperen, Gorinchem en Bleskensgraaf. Tot de lente van 1567 bleef het onrustig in de streek. Een antwoord van landsheer Filips II bleef niet uit: hij stuurde zijn belangrijkste generaal, de hertog van Alva met een leger om orde op zaken te stellen. Alva stelde een speciale rechtbank samen om de beeldenstormers op te sporen en te bestraffen: de Raad van Beroerten.
    Werd Alva ‘s harde hand ook in Giessenburg en Schelluinen gevoeld? Waren inwoners betrokken bij de onrust rondom de Beeldenstorm of was men hier juist trouw gebleven aan de Rooms-Katholieke kerk? Hoe gingen commissarissen van de Raad van Beroerten te werk? Tijdens de lezing wordt bij deze en andere vragen uitgebreid stilgestaan. De avond wordt gehouden in De Til in Giessenburg en begint om 20.00 uur. Leden hebben gratis toegang, niet leden betalen 2 euro.
    De heer S. Wassing

NB: De entree is voor leden van de vereniging gratis, niet-leden betalen € 2,00.

Informatie over de lezingen in de achterliggende tijd vindt u in het lezingen-archief.

Op tijden dat er werkgroepen aanwezig zijn.
Woensdag en zaterdag van 13.30 tot 17.00 uur.
Op afspraak

Rabobank Clubkas Campagne

Van de Rabobank Clubkas Campagne ontvingen wij een mooie cheque van € 292,88 voor onze vereniging. Dank aan iedereen die op ons gestemd heeft! [april 2017]